Parisen viikkoa sitten spottasin hyvän kevättakin itselleni. Sovitinkin sitä pikaisesti ja silloin se vaikutti ihan hyvältä. Eilen ajoissa töistä lähtiessäni päätin vihdoin viimein mennä katsastamaan takin uudelleen ja samalla tarkistamaan onko takkimallille tullut kilpailijoita kauppaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä kotiin pyykkivuorta selvittämäan.

Laitetaan tähän pieni välihuomautus, että minun pitäisi elää säästeliäästi: vauva tulossa, Nizzan reissu tulossa, lisäksi makselen nyt kolmesta palkasta puolentoista vuoden eläkemaksut takautuvasti – eli pitää tosiaan katsoa mihin rahojaan laittaa. Näin ollen olin päättänyt, että minun pitää hankkia takki edullisesti, joten katsastan ensisijaisesti H&M:n valikoimaa. Ja takkihan minun oli saatava, sillä minulla ei ole kevätakkia johon mahtuisin!

Niin marssin ensimmäiseen H&M-liikkeeseen, joka sijaitsee Malmössä juna-aseman ja kodin välillä. Ovella sain käteeni ale-lappusen, jolla sain 20 % alennusta valitsemastani tuotteesta. Keräsin kasan keväisiä takkeja mukaan sovituskoppiin ja tadaa! löytyihän sieltä hyvä takki. Ei se mitä olin alun perin kuolannut vaan paaaljon parempi. Lisäksi se oli paaaljon edullisempi kuin se ensi-ihastukseni. Ja kaiken lisäksi olin oikeutettu 20 %:n aleen. Vitsi mitä säästöä! Tietysti minun piti vielä hankkia takkiin sopiva huivi. Ah, näin itseni jo Nizzan kevätauringossa uutukaisessa takissani.

Marssin tyytyväisenä kotiin pyykkejä selvittelemään. Siinä matkalla kypsyi ajatus 20 %:n alen uudelleenkäytöstä... Nykyään kuljen vain mekoissa kun sopivia housuja ei tällä hetkellä ole saatavilla. Ja kun kylmässä pohjolassa ollaan niin sukkikset ovat tarpeen. Eli sukkisostoksille piti vielä päästä H&M:ään. Valitsin kotia lähimpänä olevan liikkeen, mutta pettymyksekseni käteeni ei työnnetty ale-lappua. Takkihurmion edelleen kestäessä päätin kuitenkin investoida myös sukkiksiin. Ja kassalla, kuinka ollakaan, sain ale-lappusen ja sain kalleimmasta tuotteesta alen!

Voi sitä henkistä tyydytyksen tilaa kun pääsin kotiin pyykkien äärelle. Kevätvaatteita ale-hintaan! Ei voi mitään, kyllä tuollainen säästäminen sulostuttaa helmikuista torstaita. Ja vähän perjantaitakin.