Nyt on tullut vietettyä ruottalainen vappu ja täytyy sanoa, ettei suomalainen versio jää siinä häviölle lainkaan. Mielelläni olisin ollut mantalla ja kaivarissa piknikillä. Nyt olin vappuaattona iltapiknikillä ja katsomassa kokkoa sekä valoshowta. Mikäpä siinä, perehtyminen paikalliseen kulttuuriin ja tapoihin on tärkeää. Heh.

Paikalliseksi ruotsalaiseksi minut myös koetaan tulevissa eurovaaleissa. Sain postin mukana lappusen, jonka palauttamalla saan äänestää Ruotsissa näissä nimenomaisissa vaaleissa. Ajattelin tarttua tilaisuuteen, vaikkei minulla mitään käsitystä Ruotsin poliittisesta kentästä olekaan (taitaa olla oikeistohallitus?). Katsotaan millaiseen aivopesuun pääsen täällä kotosalla.

Muuten ruotsalaistumiseni ei ole ottanut suuria askelia. Kieltä käyttelen koko ajan enemmän, mutta kyllä minun jollekin kielikurssille pitäisi osallistua. Tai löytäisinköhän jostain vanhoja lukion ruotsinkirjojani? Puhun luultavasti koko ajan vähän väärin, esim. "luen ja nautin auringossa" vaikka oikeasti "luen ja nautin auringosta". Ei niin vakavaa, mutta olisihan se hyvä ottaa edes pikkuaskelia eteenpäin kielenosaamisen saralla. 

Lätkän MM-kisat ovat meneillään ja ne eivät ole saaneet minua havahtumaan enää vuosikausiin. Tänä vuonna kiinnostaa kuitenkin kovasti mahdollinen Suomi-Ruotsi-peli. Harmi etten mahdu minun Marimekon sinivalkoiseen t-paitaan, muuten painuisin baariin mölyämään se päälläni. Nyt täytyy sitten pitää Suomen puolia neutraalimmassa asussa ja todennäköisesti kotosalla (synnytyssairaalassa?). Ettei tässä nyt ihan sini-keltaisiksi olla alkamassa. Ei huolta!